Şeyh Galib, Hüsn ü Aşk
Kategori: Divan ve Halk Edebiyatı
Eserin Yazılma Sebebi ve Özellikleri
- Şeyh Galib, Nâbî’nin Hayrâbâd eserinin bir mecliste methedilmesi ve daha iyisinin yazılamayacağının iddia edilmesi üzerine, Hayrâbâd’ın kusurlarını dile getirmiştir. Bu tartışma sonrasında, daha iyisini yazması talep edilince Hüsn ü Aşk’ı kaleme almıştır.
- Eser, klasik mesnevi geleneğine uygun olarak yazılmıştır. 2041 beyit ve dört tardiyye ile toplam beyit sayısı 2101’e ulaşır.
- Tasavvufî bir mesnevi olup, zengin hayaller, teşbihler ve sembollerle doludur.
Eserin Konusu
Başlangıç ve Temel Semboller:
Benî Mahabbet kabilesinde Hüsn (güzellik) ve Aşk (sevgili) adlı iki çocuk doğar. Aralarındaki nişan, manevi bir bağın başlangıcıdır. Eğitim için gittikleri Mekteb-i Edeb’de aralarında sevgi başlar. Sühan adlı bilge onlara rehberlik ederken, Hayret adlı bir karakter birlikteliklerini engeller.
Aşk’ın Yolculuğu:
- Aşk, Hüsn’ü elde edebilmek için Kalp Diyarı’na gidip kimyayı bulması gerektiği şartını kabul eder. Gayret adlı yoldaşıyla maceralara atılır.
- İlk engel, içinde dev bulunan bir kuyuya düşmeleri ve Sühan tarafından kurtarılmalarıdır.
- Daha sonra bir cadı tarafından çarmıha gerilir; Sühan, Aşk’ı tekrar kurtarır.
- Deryâ-yı âteş’ten geçip Çin ülkesine varırlar. Hûşrübâ adlı bir kadın, Aşk’ı kaleye hapseder. Sühan yardımıyla kurtulup kaleyi yok ederler.
- Nihayet Sühan, Aşk’a tüm yolculuğun sırlarını açıklar: Hüsn ve Aşk aslında bir bütündür. Aşk’ın, Hüsn’ü kendisinden ayrı görmesi yanlış bir düşüncedir.
Eserin Tasavvufî Yorumu
- Hüsn: Hüsn-i Mutlak (Allah)
- Aşk: Salik (derviş)
- Mekteb-i Edeb: Dergâh
- Sühan: Kâmil mürşid
- Hayret: Şüphe, engel
- Gayret: Mücahede
- Hûşrübâ: Nefis
- Kalp Diyarı: Gönül
Tasavvuf yolunda ilerleyen salikin nefsini terbiye ederek ilahi aşka ulaşması için mücadele etmesi gerektiği anlatılır. Nihayetinde vahdet sırrına erilir.
Eserin Edebi Özellikleri ve Etkileri
- Zengin teşbih ve hayallerle bezeli olan eser, tasavvuf edebiyatının en önemli metinlerinden biridir.
- Galib’in poetikasını yansıtan beyitler eserin dikkat çeken bölümleri arasındadır.
- Yazıldığı dönemde divan edebiyatının düşüşe geçtiği bir dönemde özgünlüğüyle öne çıkmış ve sonraki nesiller üzerinde derin etkiler bırakmıştır.
BİBLİYOGRAFYA
Şeyh Galib, Hüsn ü Aşk (haz. Abdülbâki Gölpınarlı), İstanbul 1968, ayrıca bk. hazırlayanın önsözü, s. 34-37; a.e. (haz. Orhan Okay – Hüseyin Ayan), İstanbul 1975, M. Kaya Bilgegil’in girişi, s. VII-XLII.
Şeyh Galib, Seçmeler ve Hüsn ü Aşk (haz. Abdülbâki Gölpınarlı), İstanbul 1976.
Sadettin Nüzhet [Ergun], Şeyh Galip, İstanbul 1932, s. 20-24.
Sedit Yüksel, Şeyh Galip: Eserlerinin Dil ve Sanat Değeri, Ankara 1963, s. 47-50, 95-104.
Gibb, HOP, IV, 180-195.
Ahmet Hamdi Tanpınar, Edebiyat Üzerine Makaleler (haz. Zeynep Kerman), İstanbul 1969, s. 74, 138, 310.
Abdülbâki Gölpınarlı, “Galip Dede”, AA, V, 1440.
a.mlf., “Şeyh Galib”, İA, XI, 465-467.
Şerif Aktaş, Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş, Ankara 1991, s. 56-67.
a.mlf., “Roman Olarak Hüsn ü Aşk”, TDA, sy. 27 (1983), s. 94-108.
Necmettin Türinay, “Klasik Hikâyenin Son Merhalesi: Hüsn ü Aşk”, Şeyh Galib Kitabı (haz. Beşir Ayvazoğlu), İstanbul 1995, s. 87-122.
Victoria Holbrook, “Mazmun mu Klişe Yoksa Devralınmış Mazmun Kavramı mı?: Galib’in Hayalinde Renk ve Yorumu”, a.e., s. 130-141.
a.mlf., Aşkın Okunmaz Kıyıları (trc. Erol Köroğlu – Engin Kılıç), İstanbul 1998, tür.yer.
a.mlf., “Alegorinin Ölümü, Hüsnü Aşk’ın Özgünlüğü”, Defter, IX/27, İstanbul 1996, s. 65-80.
Fevziye Abdullah Tansel, “Makber’de Leylâ ve Mecnûn ile Hüsn ve Aşk Tesirleri”, Ülkü, sy. 60, Ankara 1938, s. 541-544.
Asaf Hâlet Çelebi, “Eski Türk Şiirinde Reform: Galib Dede”, TY, sy. 264 (1957), s. 524-527; sy. 265 (1957), s. 597.
HÜSN ü AŞK - TDV İslâm Ansiklopedisi
Yorumlar
Yorum yapabilmek için giriş yapmanız gerekmektedir.
Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu siz yapın!